Σελίδα εκπαιδευτικού

Εισαγωγή
Η ιστοεξερεύνηση "Τα Ολύμπια αρχίζουν" αξιοποιεί την εκπαιδευτική πύλη "Ακολούθησε τον Οδυσσέα" και πραγματεύεται το θέμα των Ολυμπιακών Αγώνων στην αρχαιότητα. Οι μαθητές/τριες, στο πλαίσιο του μαθήματος των ΤΠΕ και αξιοποιώντας ποικίλα εργαλεία αυτών (Ζωγραφική, Εννοιολογική χαρτογράφηση, Επεξεργασία κειμένου, Παρουσιάσεις, Web2.0 εργαλεία, ηλεκτρονική πλακέτα MakeyMakey), έχουν την ευκαιρία να αναγνωρίσουν αγώνες που ξεπήδησαν από τη μυθολογία, να ανακαλύψουν πότε και πώς γεννήθηκαν τα πρώτα αγωνίσματα, καθώς και τις διάφορες πτυχές τους, να εξερευνήσουν τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας, να ανακαλύψουν το τυπικό πρόγραμμα των Ολυμπιακών αγώνων της αρχαιότητας, να ακούσουν την ιστορία του Ολυμπιακού Ύμνου και να παίξουν σε ένα πρωτότυπο πιάνο τους δύο πρώτους στίχους του.

Συσχετισμός με το Αναλυτικό πρόγραμμα
Η ιστοεξερεύνηση "Τα Ολύμπια αρχίζουν" σχετίζεται με τις "Οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης για το μάθημα ΤΠΕ στο Δημοτικό σχολείο" (Φ.20/130336/Δ1/22-8-2019) των Γ', Δ', Ε' τάξεων και συγκεκριμένα με τη θεματική ενότητα "Διερευνώ, ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα με τις ΤΠΕ", υποενότητα "Υλοποιώ σχέδια εργασίας/έρευνας (project)". Ενδεικτικό σχέδιο έρευνας που προτείνεται είναι και η ιστοεξερεύνηση. Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν ρόλους, με στόχο να υλοποιήσουν ένα σχέδιο έρευνας με τη μορφή ιστοεξερεύνησης. Το θέμα διερεύνησης και μελέτης μπορεί να εντάσσεται στον πληροφορικό γραμματισμό, στα άλλα μαθήματα του Π.Σ., στο διαθεματικό πεδίο, στη σχολική ή κοινωνική ζωή.
Η προσέγγιση που προτείνεται είναι διαθεματική των ΤΠΕ με τα γνωστικά αντικείμενα της Γλώσσας, της Ιστορίας, της Μελέτης περιβάλλοντος.
Συγκεκριμένα, η ιστοεξερεύνηση συνδέεται με:
  • την ενότητα 7 της Γλώσσας Δ΄ τάξης "Η ελιά" (Διακογιώργη κ.α.,2019)
  • την ενότητα 16 της Γλώσσας Ε' τάξης "Αθλήματα - Σπορ" (Ιορδανίδου κ.α., 2018)
  • τις ενότητες 1"Η δημιουργία του κόσμου", 2 "Ο Ηρακλής", 3 "Ο Θησέας", 5 "Ο Τρωικός πόλεμος", 6 "Οι περιπέτειες του Οδυσσέα", της Ιστορίας Γ΄ τάξης (Μαϊστρέλλης κ.α., 2018)
  • τις ενότητες 2 "Αρχαϊκά χρόνια", 5 "Θέματα από την αρχαία ιστορία", της Ιστορίας Δ΄ τάξης (Κατσουλάκος κ.α., 2018)
  • την ενότητα 7 της Μελέτης περιβάλλοντος Γ' τάξης "Ο πολιτισμός μας" (Κόκκοτας κ.α., 2018)
  • την ενότητα 2 της Μελέτης περιβάλλοντος Δ' τάξης "Ο πολιτισμός των Ελλήνων και των άλλων λαών" (Κόκκοτας κ.α., 2018).

Στόχος
Στόχοι της ιστοεξερεύνησης είναι να μπορούν οι μαθητές/τριες:
  • να αναγνωρίσουν αγώνες που ξεπήδησαν από τη μυθολογία
  • να αναγνωρίσουν τις σύγχρονες εκδοχές πολλών αρχαίων αγωνισμάτων
  • να διαπιστώσουν τη διαχρονικότητα των αγωνισμάτων
  • να παρατηρήσουν στις αρχαίες παραστάσεις (σε ελεύθερη απόδοση) τα αθλήματα που αναπαριστώνται μαθαίνοντας συγχρόνως περισσότερα για αυτά
  • να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά διάφορα εργαλεία ΤΠΕ για την ολοκλήρωση των έργων τους
  • να δημιουργήσουν και να μετασχηματίσουν πληροφορίες και υλικό
  • να ολοκληρώσουν γνώσεις και δεξιότητες που έχουν αναπτύξει από άλλες θεματικές ενότητες
  • να εντοπίσουν σε Χάρτες Google την αρχαία Ολυμπία
  • να ανακαλύψουν στοιχεία σχετικά με τον αθλητισμό στην αρχαία Ελλάδα
  • να εξερευνήσουν μέσω υπολογιστή τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Ολυμπίας (αντίληψη χώρου)
  • να ανακαλύψουν το τυπικό πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων της αρχαιότητας
  • να χρησιμοποιήσουν την ηλεκτρονική πλακέτα MakeyMakey και αγώγιμα υλικά για να παίξουν σε πιάνο τους δύο πρώτους στίχους του Ολυμπιακού Ύμνου
  • να συνεργαστούν αρμονικά με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας τους
  • να εθιστούν στην αναφορά των πηγών που χρησιμοποιούν από το Διαδίκτυο
  • να συνειδητοποιήσουν τη σημασία των αρχαιολογικών ευρημάτων για τη μελέτη του παρελθόντος
  • να αναπτύξουν τη φαντασία και την παρατηρητικότητά τους
  • να συνειδητοποιήσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές που έχουν τα αρχαία αθλήματα με τα αντίστοιχα σύγχρονά τους
  • να παρουσιάσουν και να επικοινωνήσουν τις ιδέες τους
  • να αισθανθούν ικανοποίηση και να αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους μέσα από την ολοκλήρωση και παρουσίαση των έργων τους.

Οργάνωση της τάξης
Οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίζονται σε ομάδες των δύο ατόμων με έναν υπολογιστή σε κάθε ομάδα. Επισκέπτονται  επιλεγμένους ιστοτόπους και αναλαμβάνουν ομαδικά να φέρουν εις πέρας κάποιες δραστηριότητες. Συνεργάζονται μεταξύ τους, τόσο μέσα στο εργαστήριο Πληροφορικής, όσο και έξω από αυτό (αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα και αν κριθεί απαραίτητο), προκειμένου να ολοκληρώσουν την εργασία τους. Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών από τις ομάδες, τα μέλη των ομάδων παρουσιάζουν τις εργασίες τους, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού και με τη χρήση βιντεοπροβολέα. Η ανάδειξη όλων των εργασιών είναι σημαντική για την παρακίνηση των μαθητών. Επιπλέον, δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να δουν εναλλακτικές προσεγγίσεις του ίδιου θέματος και να κάνουν σύγκριση με τις δικές τους προσεγγίσεις.

Πηγές
"Οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης για το μάθημα Τ.Π.Ε. στο Δημοτικό σχολείο"

http://followodysseus.culture.gr/


http://www.fhw.gr/olympics/ancient/gr/topo.html


http://www.fhw.gr/olympics/ancient/gr/3d.html


http://odysseus.culture.gr/h/1/gh110.jsp

https://ilia-olympia.org/%ce%b5%cf%85%cf%81%cf%89%cf%80%ce%b1%cf%8a%ce%ba%ce%ac-%ce%ad%cf%81%ce%b3%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%b3%cf%81%ce%ac%ce%bc%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1/%ce%ad%cf%81%ce%b3%ce%bf-%ce%b1%cf%80%ce%bf%ce%ba%ce%ac%ce%bb%cf%85%cf%88%ce%b7-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b1%ce%bd%ce%ac%ce%b4%ce%b5%ce%b9%ce%be%ce%b7-%ce%b3%cf%85%ce%bc%ce%bd%ce%b1%cf%83%ce%af/attachment/dcim100mediadji_0024-jpg/


http://www.edutv.gr/index.php/athlitismos/olympiakos-ymnos

Μακέτα του ιερού της Ολυμπίας. 

Ολυμπία, Αρχαιολογικό Μουσείο. Ζ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. ΥΠ.ΠΟ./ΤΑΠ. 
Παπαχατζής, Ν.Δ., Παυσανίου Ελλάδος Περιήγησις. Βιβλία 4, 5 και 6. Μεσσηνιακά και Ηλιακά, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1994, σ. 235, εικ. 210. 
©ΥΠ.ΠΟ.

Δύο μικρά παιδιά αγωνίζονται στην πυγμαχία, τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Θήρας, 1600 περ. π.Χ., Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο


http://clipart-library.com/clipart/8ixKBaGLT.htm

http://clipart-library.com/clipart/867169.htm
http://clipart-library.com/clipart/1923822.htm
http://clipart-library.com/clipart/AibrB6ezT.htm
http://clipart-library.com/clipart/1509287.htm
http://clipart-library.com/clipart/1827647.htm
http://clipart-library.com/clipart/di4L5KyKT.htm
http://clipart-library.com/clipart/1273022.htm
http://clipart-library.com/clipart/759672.htm
http://clipart-library.com/clipart/2024328.htm
http://clipart-library.com/clipart/pT5raqKkc.htm
http://clipart-library.com/clipart/1794676.htm
https://pixabay.com/el/vectors/%CE%BB%CE%AE%CF%88%CE%B7-doc-docx-%CF%83%CF%8D%CE%BC%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%BF-web-3661098/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου